Της Αλεξανδρας Κασσιμη Χάρτινο εισιτήριο με ακριβότερη τιμή θα χρησιμοποιούν, όπως όλα δείχνουν, και το 2013 οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Ο διαγωνισμός για το «έξυπνο εισιτήριο» βρίσκεται εδώ και μήνες στη δεύτερη φάση του, χωρίς ωστόσο να παρατηρείται η παραμικρή κινητικότητα. Ο φιλόδοξος στόχος της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου να εφαρμοστεί μέσα στο 2012, υπό την προϋπόθεση ότι ο διαγωνισμός θα είχε ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2011. Οι καθυστερήσεις φαίνεται ότι μεταθέτουν την ολοκλήρωση του έργου, με άγνωστο πλέον χρονικό ορίζοντα.Το έργο, προϋπολογισμού σχεδόν 100 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει εκτός από το σύστημα «έξυπνο εισιτήριο» και την τοποθέτηση σταθερών κατασκευών με μπάρες σε όλους τους σταθμούς μετρό, ηλεκτρικού και προαστιακού, που θα απαγορεύουν την είσοδο στους επίδοξους λαθρεπιβάτες. Το έργο θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ και η εγκατάστασή του θα ξεκινήσει από τα μέσα σταθερής τροχιάς. Ο ΟΑΣΑ θα είναι σε θέση να ελέγχει πλήρως το σύστημα πωλήσεων και ακυρώσεων εισιτηρίων, ενώ η κατανομή των εσόδων στους φορείς συγκοινωνιακού έργου θα γίνεται πλέον με βάση το πραγματικό συγκοινωνιακό έργο που παρείχαν. Στο πλαίσιο του έργου, ο ιδιώτης ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, λειτουργική υποστήριξη και τεχνική διαχείριση του έργου για 12 έτη, ενώ θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Το ελληνικό Δημόσιο δεν αγοράζει μια ολοκληρωμένη υπηρεσία, όπως έχουν επισημάνει στελέχη του υπουργείου Υποδομών, για την οποία η πληρωμή που καταβάλλει είναι ευθέως συνδεδεμένη με το επίπεδο υπηρεσιών που λαμβάνει.Η λειτουργία του ΑΣΣΚ θα οδηγήσει στον απόλυτο έλεγχο του αριθμού των επιβατών των αστικών συγκοινωνιών, οι οποίοι δεν θα μπορούν να επιβιβαστούν σε κανένα μέσο χωρίς να «χτυπήσουν» εισιτήριο. Τα κλειστά συστήματα, όπως είναι και το ΑΣΣΚ, θεωρούνται το αποτελεσματικότερο όπλο κατά της εισιτηριοδιαφυγής, που αποτελεί πληγή για τα οικονομικά των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών. Εκτιμάται ότι η εισιτηριοδιαφυγή είναι υψηλότερη στα επίγεια μέσα (στα λεωφορεία αγγίζει ακόμη και το 40%), ενώ τα διαφυγόντα κέρδη από τη συνολική λαθρεπιβίβαση ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Υπολογίζεται μάλιστα ότι από τα 850 εκατ. επιβάτες που μετακινούνται με τα ΜΜΜ ετησίως, τα 120 εκατ. επιβιβάζονται λαθραία ή χρησιμοποιούν πλαστά εισιτήρια.Την ίδια στιγμή και με βάση τη μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, οι τιμές των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών θα πρέπει να αυξηθούν κατά το πρώτο 3μηνο του 2013 κατά τουλάχιστον 25%. Συγκεκριμένα, το αργότερο τον επόμενο Μάρτιο θα πρέπει ο ΟΑΣΑ να διαμορφώσει την τιμή του εισιτηρίων των 1,40 ευρώ (για όλα τα μέσα) σε 1,75 ευρώ τουλάχιστον και το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ στο 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα. Αντίστοιχες αυξήσεις αναμένεται να επιβληθούν και στα μειωμένα εισιτήρια, τα οποία πρόκειται να διαμορφωθούν στα 0,90 ευρώ και 0,75 ευρώ αντίστοιχα. Προεκλογικά (πριν από τις εκλογές της 6ης Μαΐου), στελέχη του υπουργείου Υποδομών διεμήνυαν ότι θα γίνει προσπάθεια επαναδιαπραγμάτευσης της πρόβλεψης για αυξήσεις, ώστε αυτή να γίνει σε δόσεις μέχρι και το 2014. Παράλληλα θα πρέπει τα επιχειρησιακά σχέδια των εταιρειών του ΟΑΣΑ να τροποποιηθούν αναλόγως, περιλαμβάνοντας τις αυξημένες τιμές των εισιτηρίων.